Bedrijfsovername? Voorkom lijken in de kast!

Ook onder de huidige economisch mindere omstandigheden kan een bedrijfsovername interessant zijn. Denk aan het overnemen van het bedrijf van een concullega dat dreigt om te vallen of het als ondernemer starten door een bestaand bedrijf over te nemen. In beide gevallen kunt u zaken als kennis, productenlijn en afzetgebied in één klap flink uitbreiden. Maar hoe weet u nu of u waardevolle assets of een spreekwoordelijke kat-in-de-zak koopt?

Start met uitgebreid onderzoek
Helaas kun je aan de buitenkant van een bedrijf niet zien of het goed in elkaar zit. De website, de voorgevel van het pand, het imago dat uit reclame-uitingen naar voren komt, geen van deze uiterlijkheden geeft antwoord op de zo belangrijke vraag. Het is dan ook niet slechts aan te raden, maar feitelijk zelfs noodzakelijk om tijdig en grondig onderzoek te doen naar de ins & outs van het object van uw interesse. Hoe groot of klein het over te nemen bedrijf ook is. Zowel een financieel boekenonderzoek door een accountant als een juridische inventarisatie van alle bestaande rechten en plichten, is van essentieel belang.

Personeelsdossiers
Ten aanzien van bedrijfsovernames is in Nederland wettelijk bepaald, dat alle rechten en plichten van het personeel van rechtswege (oftewel ‘automatisch’) op de overnemende partij overgaan. Dit betekent dat de bestaande arbeidsovereenkomsten in hun volle omvang gerespecteerd zullen moeten worden. Niet alleen de lengte van het contract en de hoogte van het salaris, maar ook andere arbeidsvoorwaarden zoals bonussen, lease auto’s en pensioenafspraken blijven daarmee intact. Maar zijn deze arbeidsvoorwaarden wel wenselijk en/of (financieel) haalbaar? En hoe zit het bijvoorbeeld met de dossieropbouw, zeker bij minder goed functionerende medewerkers? Allemaal zaken die behoorlijk in de papieren kunnen lopen, als u dit niet tevoren heeft laten uitzoeken. Een Legal Audit Personeelsdossiers kan onaangename verrassingen voorkomen.

Lopende handelscontracten
Ook alle lopende contracten met partners, leveranciers en afnemers gaan in principe in volle omvang over op de kopende partij. In sommige contracten zijn echter specifieke bepalingen opgenomen waarin geregeld is, dat de overeenkomst juist eindigt of opzegbaar is in geval van een bedrijfsovername. Voor zowel de waarde als de continuïteit van het over te nemen bedrijf maakt het nogal een verschil of de contracten met de belangrijkste afnemers en leveranciers in stand blijven. Met betrekking tot overeenkomsten waarvan duidelijk is dat ze doorlopen, is het daarnaast van belang om te weten hoe lang u vast zult zitten aan bepaalde verplichtingen en tot wanneer u aanspraak kunt maken op zekere rechten. Met een Legal Audit Contracten worden deze zaken voor u op een rijtje gezet.

Aanwezige of te verwachten claims
Een andere belangrijke vraag is of er claims van substantiële omvang te verwachten zijn. Heeft het bedrijf bijvoorbeeld al een claim aan de broek hangen en/of is het betrokken in lopende geschillen of gerechtelijke procedures? Ook dit soort onderwerpen kan de waarde en continuïteit van het bedrijf in vergaande mate beïnvloeden en verdient het goed uitgezocht te worden.

Kortom, wanneer u van plan bent om een bestaand bedrijf over te nemen en u na verloop van tijd geen lijken in de kast tegen wenst te komen, laat u dan tijdig bijstaan en adviseren. Wij helpen u er graag bij.

mr. Serge Hopstaken
Ik verzorg preventief juridisch advies voor bedrijven op het gebied van arbeidsvoorwaarden, ontslag en contracten.
mr. Serge Hopstaken
mr. Serge Hopstaken
mr. Serge Hopstaken

Reageer

avatar
  Subscribe  
Ontvang alerts