Appen en bellen achter het stuur: hoe zit dat nou?

Veilig Verkeer Nederland luidt de noodklok: het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur moet veel zwaarder worden bestraft. In een brandbrief aan minister Blok van Veiligheid en Justitie stelt de verkeersorganisatie dat ‘een forse strafverhoging’ de enige manier is om het gebruik van smartphones een halt toe te roepen. Maar hoe zit dat nu eigenlijk?

Is bellen achter het stuur strafbaar? En hoe zit het met het versturen van een appbericht of – bijvoorbeeld – het al rijdend opzoeken van een muzieknummer op Spotify? Het antwoord luidt: ja, in beginsel is dat allemaal strafbaar. Maar, zo stelt Veilig Verkeer Nederland, de pakkans is zo goed als nul. En zelfs als de politie iemand betrapt op het gebruik van een smartphone achter het stuur is de straf op dit moment zodanig laag, dat het amper een afschrikkend effect heeft.

Voor bellen achter het stuur wordt in Nederland een standaard geldboete van 230 euro opgelegd. Daarmee is Nederland nu overigens al koploper in Europa qua boetebedrag. Ter vergelijking: voor dezelfde overtreding krijgen automobilisten in Duitsland een bekeuring van slechts 40 euro. Handsfree bellen, dus telefoneren in de auto zonder daadwerkelijk de telefoon in je handen te houden, is wel toegestaan. Hoewel ook daar niet iedereen onverdeeld positief over is: uit wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat ook bij handsfree bellen de kans op een ongeluk anderhalf keer zo groot is.

De grootste risicofactor blijkt echter het gebruik van WhatsApp. Uit een recent onderzoek van de NOS blijkt dat desalniettemin liefst één op de vier weggebruikers in Nederland wel eens een app-berichtje op de telefoon leest tijdens het rijden. En dat is ronduit schrikbarend, aldus Veilig Verkeer Nederland. Omdat het fenomeen tamelijk nieuw is, bestaat nog niet een eenduidige strafmaat. In sommige gevallen krijgen appende automobilisten een boete die gelijk staan aan bellen in de auto. 230 Euro dus.

In andere gevallen gaat justitie een stuk hoger zitten met de strafeis. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de appende weggebruiker een ongeval veroorzaakt. Vorige week eiste het openbaar ministerie een celstraf van 6 maanden tegen een 25-jarige vrouw uit Texel, die in de zomer van 2016 een 21-jarige man doodreed, terwijl ze op haar telefoon bezig was. De rechtbank doet in deze kwestie volgende week uitspraak.

Als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt worden die straffen nog hoger. In de brandbrief stelt de verkeersorganisatie voor om appen in het verkeer gelijk te stellen aan ‘rijden onder invloed met een te hoge snelheid’. Daarvoor staan in de regel hoge boetes, rijontzeggingen en – in het geval van ongelukken – celstraffen. Of het ook echt zover zal komen, is nog maar de vraag. Dat harder opgetreden gaat worden tegen het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer staat echter wel buiten kijf. Minister Blok heeft al aangegeven te willen werken aan een ‘rigoureus preventiebeleid.’

Over de auteur
Deze blog is een bijdrage van mr. Sien Smeets, sinds 2004 advocaat en oprichter van Het Wetshuys met vestigingen in Venlo en Venray. Daarnaast is ze scheidingsbemiddelaar en rechtbankmediator.

Reageer

Wees de eerste met een reactie

Ontvang alerts
avatar
wpDiscuz
SLUIT
CLOSE