Winkeliers mogen luxeartikelen niet meer op internetplatformen aanbieden

Fabrikanten van luxeartikelen mogen winkeliers verbieden om die producten aan te bieden op websites zoals Amazon, eBay en Marktplaats. Dit heeft het Europese Hof van Justitie afgelopen week besloten in een zaak in Duitsland. Coty Germany verkoopt luxe cosmetica in Duitsland. Via erkende wederverkopers brengt zij haar luxe merken in de handel. De wederverkopers moeten voldoen aan een aantal vereisten op het gebied van omgeving, voorzieningen en inrichting. Deze eisen worden gesteld om het luxe-imago van de producten te waarborgen.

Coty Germany heeft een van haar erkende winkeliers voor de rechter gedaagd. De wederverkoper heeft producten van Coty via het platform ‘amazon.de’ verkocht. In het contract stond opgenomen dat de winkelier producten mocht verkopen via zijn eigen website, maar niet via een online platform van derden zoals Marktplaats of eBay.

In strijd met de regels voor mededinging?
De vraag is of dit contractuele beding in strijd is met het mededingingsrecht. Het Hof oordeelde dat een stelsel van selectieve distributie voor luxeproducten, die op deze wijze hun luxe imago in stand willen houden, niet in strijd is met de regels voor mededinging.

De kwaliteit van luxeproducten vloeit namelijk niet alleen voort uit de materiële kenmerken van het product, maar ook uit het imago dat er een luxueuze uitstraling aan geeft. Deze uitstraling is een essentiële eigenschap van deze producten. Het verkopen ervan op platforms van derden kan het luxe imago aantasten. Een contractueel beding waar de fabrikant de winkelier verbiedt om de producten op platforms van derden te verkopen is dus rechtmatig, als het is bedoeld om het luxe imago van de producten in stand te houden.

Gevolgen voor partijen
De uitspraak is een tegenvaller voor eBay, Marktplaats en andere online platforms. Fabrikanten van luxe merken kunnen voortaan ingrijpen als hun erkende verkopers de producten ook op internetplatforms aanbieden. De wederverkopers zullen dus eigen websites dienen te creëren, indien zij de producten via internet willen verkopen en kunnen niet profiteren van de bekendheid van een groter onlineplatform. De uitspraak van het Europese Hof is in lijn met eerdere Nederlandse uitspraken.

Over de auteur
Mr. Guus van Lieshout werkt voor Russell Advocaten in Amsterdam adviseert als advocaat internationale en nationale ondernemers. Het zwaartepunt van zijn praktijk ligt bij ondernemingsrecht, maar hij houdt zich ook bezig met contracten, (bestuurders)aansprakelijkheid en aandeelhoudersgeschillen.

Reageer

Wees de eerste met een reactie

avatar
  Subscribe  
Ontvang alerts