18/06/2019 07:34

Recht op compensatie bij vluchtvertraging

De Europese Unie heeft een verordening ingesteld om u als consument te beschermen. Reeds meer dan 15 jaar zijn uw passagiersrechten vastgelegd in het Verdrag van Montreal en Verordening (EG) 261/2004. In Verordening (EG) 261/2004 is vastgesteld dat passagiers gecompenseerd moeten worden wanneer er sprake is van een vertraagde- of geannuleerde vlucht. Hieronder staat beschreven wanneer en waar je recht op hebt bij een vertraging.

Vanaf wanneer heb je recht op compensatie?
Als je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is heb je al recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Het belangrijkste hierbij is dat het gaat om de aankomstvertraging en niet om de vertrekvertraging. De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs.

Van belang is dat het gaat om een vlucht welke vertrekt uit Europa of een vlucht die wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij. Let wel op dat het om de uitvoerende maatschappij gaat en niet perse om de maatschappij waar u de tickets heeft gekocht. Heeft u bijvoorbeeld bij Lufthansa geboekt van New York naar Amsterdam, maar wordt deze uiteindelijk door hun partner United Airlines uitgevoerd, dan valt deze vlucht niet onder de Europese regelgeving.

Vlucht geannuleerd
Bij annulering van de vlucht heb je recht op compensatie als de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging aan je kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt. Hieronder een overzicht met de bedragen waar u recht op heeft bij een eventuele annulering.

Vluchtafstand Vertrek   Aankomst
Tot 1500 km > 1 uur eerder of > 2 uur later 250
Tot 3500 km > 1 uur eerder of > 2 uur later 400
Meer dan 3500 km > 1 uur eerder of > 2-4 uur later 300
Meer dan 3500 km > 1 uur eerder of > 4 uur later 600

 

Recht op verzorging
Als uw vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorging aan te bieden in de periode dat u gedupeerd bent.
Dat houdt het volgende in:

  • Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.
  • Vervoer van en naar de luchthaven
  • Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)

Bieden ze u niets aan en moet u zelf kosten maken? U kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kunt u later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels.

Buitengewone omstandigheden
Een laatste voorwaarde om in aanmerking te komen voor compensatie is dat de vlucht niet is geannuleerd vanwege buitengewone omstandigheden of overmacht. Dat zijn situaties die de luchtvaartmaatschappijen niet kunnen voorkomen, zoals bijvoorbeeld hevige sneeuwbuien, terreurdreiging of vulkaanuitbarstingen. In die gevallen, mits ze het kunnen bewijzen, hoeven luchtvaartmaatschappijen geen compensatie te betalen. Een staking van het eigen personeel zoals in de zomer van 2018 grootschalig gebeurde bij Ryanair is geen buitengewone omstandigheid.

Compensatie aanvragen worden vaak onterecht afgewezen door luchtvaartmaatschappijen vanwege buitengewone omstandigheden. Daarom bestaan claimbureaus zoals Aviclaim, zij helpen met het verkrijgen van de compensatie.

Deze blog is een bijdrage van Remco Kuilman, eigenaar van Aviclaim. Aviclaim helpt nu reeds meer dan drie jaar passagiers met het claimen van compensatie bij problemen met de vlucht. Ondertussen zijn er duizenden claims succesvol afgewikkeld en heeft Aviclaim zijn staat van dienst bewezen door al miljoenen euro’s te claimen bij de luchtvaartmaatschappijen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.




SLUIT
CLOSE