17/01/2019 16:46

Mijn klanten betalen niet of laat. Wat nu?

In crisistijd is het voor veel bedrijven vaak lastig om openstaande facturen te incasseren. Nogal wat consumenten laten de betalingstermijn verstrijken – soms per ongeluk, soms omdat het geld even op is. Wat kunt u als ondernemer dan het beste doen? En kunt u die extra kosten eigenlijk meteen helemaal doorbelasten?

Om maar met dat laatste te beginnen: nee, dat kan niet. De overheid wil voorkomen dat bedrijven hun consumenten overvallen met incassokosten bovenop het factuurbedrag. Daarom moet u eerst de betalingstermijn op de factuur afwachten en daarna een zogenaamde ‘veertiendagenbrief’ sturen. In die brief gunt u de klant nog eens twee weken om de kale factuurprijs te betalen.

Veertiendagenbrief
Wat nu als betaling ook na die brief uitblijft? Mag u de consument dan meteen dagvaarden én bij de rechter ook vergoeding van incassokosten vragen? Ja, zegt de hoogste rechter nu. De veertiendagenbrief is zelf nu eenmaal gewoon een incassohandeling. Daarna is geen tweede aanmaning meer nodig om incassokosten te mogen claimen. Sommige rechters eisten dat wel en wezen vergoeding dus af als het bij één betalingsherinnering bleef. Dat is nu dus verleden tijd.

Incassokosten
Dat is natuurlijk pas de helft van het verhaal. Want wát kunt u dan precies van de klant vragen? Zijn dat echt alle kosten die u moest maken om het geld buiten de rechter om te innen? En kan die klant bijvoorbeeld zeggen dat het u eigenlijk bijna niks heeft gekost? De overheid voorzag dit soort discussies en bedacht daarom een tabel. Daarin staat wat u als ondernemer maximaal van de klant kunt krijgen. De ondergrens ligt op dit moment bij € 40,- en de bovengrens op maar liefst € 6.775,-. Die vergoeding hangt alleen af van het originele factuurbedrag, niet van uw eigen inspanningen bij herinnering en aanmaning. Een tweede brief levert dus geen extra geld op.

Advies
Sinds vorige week is dus duidelijk dat één aanmaning genoeg is om vergoeding van incassokosten te mogen claimen. Het is wel belangrijk dat die ene brief precies voldoet aan de eisen die de wet stelt. Anders bestaat namelijk het risico dat de rechter achteraf die vergoeding toch afwijst. Betalen uw klanten slechter dan u zou willen? Neem dan gerust eens contact met ons op. Als u vroeg genoeg juridisch advies inwint, haalt u uit het incassotraject wat er in zit – tijdswinst én kostencompensatie.

mr. Niek van de Pasch

mr. Niek van de Pasch

Niek legt zich vooral toe op het faillissementsrecht, huurrecht en arbeidsrecht, maar zijn liefde voor het vak straalt uit tot ver over de grenzen van deze rechtsgebieden.
mr. Niek van de Pasch
mr. Niek van de Pasch

Recente blogs van mr. Niek van de Pasch (overzicht)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.




SLUIT
CLOSE