17/01/2019 16:50

Webwinkelwetswijziging

Wie wel eens door een winkelstraat loopt, zal het droevige beeld vast herkennen: gesloten rolluiken, dichtgetimmerde deuren en talloze ‘te huur’-bordjes. Leegstand in de middenstand. Tegelijkertijd schieten webshops als paddenstoelen uit de grond. Vanuit Brussel komt nu nieuwe wetgeving die de consument op internet nog beter beschermt. Vanaf half juni verandert de wet namelijk op diverse punten. Twee momenten staan hier centraal: het bezorgen en het terugsturen.

Veel mensen zijn niet thuis als de postbode een pakket wil afgeven. Vaak belt de bezorger dan maar bij de buren aan. Dat werkt meestal prima, maar wat nu als er iets misgaat? De wet trekt straks een scherpe grens: het risico van schade of verlies verspringt pas naar de consument als die zijn pakje een deur verder oppikt. Dat ligt natuurlijk anders als deze zijn buurman of kantoor zelf bestempelt tot bezorgadres. In dat geval komen problemen voor eigen rekening zodra de aangewezen ontvanger de bestelling aanneemt.

Tussen de webshop en de consument valt de postbode trouwens weg. Kiest de consument buiten de webshop om een bezorgdienst, dan vallen fouten van dit bedrijf in zijn portemonnee. Neemt de webshop juist een vervoerder in de arm of klikt de consument op een naam uit een lijstje, dan rust het risico tot aan de (bovenstaande) aflevering bij de webshop.

Wat nu als het product veilig aankomt, maar de consument toch spijt heeft? Bij een ‘echte’ winkel mag de koper zijn spullen dikwijls nog een poosje inruilen. Dit is dan wel een gunst van de winkelier. De wet verplicht hem dat namelijk niet. Daarom kan hij hier voorwaarden aan verbinden: binnen acht dagen, met het bonnetje, voor een tegoedbon. Webshops hebben die vrijheid niet. Momenteel mag iedere consument een internetkoop al binnen zeven dagen (zonder opgaaf van reden) terugdraaien.

De nieuwe wet verdubbelt die termijn tot veertien dagen. Daarnaast moet de webshop hiervoor binnenkort een simpel formulier aanbieden. Na ontbinding krijgt de consument alle kosten terug, behalve de retourprijs. De webshop mag beschadigde producten bovendien niet langer zomaar weigeren, maar zal dan bijvoorbeeld wel iets minder geld hoeven terugstorten.

Is de website over dit alles niet duidelijk genoeg? Dan loopt de bedenktijd op tot maximaal een jaar en moet de webshop alle verborgen kosten zelf dragen. Vanzelfsprekend gelden deze nieuwe regels niet voor klantspecifieke, bederfelijke en hygiƫnische producten. Een maatpak, fruitmand of onderbroek terugsturen is dus ook onder de nieuwe wet onmogelijk.

Voor aankopen vanaf 13 juni 2014 wijzigt er op andere vlakken echter nogal wat. Runt u een webshop of bestelt u regelmatig via internet? Dan raakt deze nieuwe wetgeving u ook!

mr. Niek van de Pasch

mr. Niek van de Pasch

Niek legt zich vooral toe op het faillissementsrecht, huurrecht en arbeidsrecht, maar zijn liefde voor het vak straalt uit tot ver over de grenzen van deze rechtsgebieden.
mr. Niek van de Pasch
mr. Niek van de Pasch

Recente blogs van mr. Niek van de Pasch (overzicht)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.




SLUIT
CLOSE